Teplický Semmerig - Krušnohorská železnice
Technické zajímavosti
VÝLETY SEVERNÍ ČECHY
Výlety s dětmi
Krušnohorská železnice nebo taky Teplický Semmering – to je trať číslo 135 spojující Most s Moldavou v Krušných horách. Trať vybudovala Pražsko-duchcovská dráha. Společnost, jejímž cílem bylo umožnit vývoz uhlí do sousedního Saska.
Finanční a technické potíže stavbu pozastavily. Úsek Most-Hrob byl otevřen v roce 1877, Hrob – Moldava v Krušných horách o sedm let později. Přes hranice se začalo jezdit v roce 1885. Před 1. světovou válkou sloužila trať hlavně k přepravě uhlí, mezi válkami ji začali stále častěji využívat i turisti. Významně se zapsala i do dějin květnových bojů roku 1945.
Dnes je horská železnice nejen nostalgickou vzpomínkou, ale i technickým a přírodním unikátem. Výškový rozdíl mezi stanicemi Dubí a Moldava je skoro 400 metrů! Když nastupujete v Dubí, po sněhu není ani památky. Stačí ale přejet vyhlášený hrobský viadukt, který tu je už od roku 1883, projet dva unikátně vyztužené tunely a vyjedete v pravém zimním království! A do dějin tohoto železničního uzlu se zapsal i spisovatel Adolf Branald.
V říjnu 2008 se česká strana dohodla s pověřeným saským náměstkem ministra průmyslu, že do poloviny listopadu bude sepsáno politické memorandum o vůli české i saské strany obnovit železniční spojení. Německá strana by investovala kolem 21 milionů eur na znovuvybudování chybějících 8 kilometrů trati, česká strana by do oprav na svém území investovala asi 350 milionů Kč.